mitt gymnasieval

Bara haft en massa tråkiga lektioner idag, så nu är jag jättetrött. Ska alldels strax hoppa in i duschen och joddla, haha nej. Men ska i alla fall duscha, sen ska jag och Becca bort till matsalen och äta. Efter det ska jag tillbaka till mitt rum och mysa lite hade jag tänkt. Blir att ta det lugnt ikväll, kanske kolla på en film och sedan läsa lite i jaktboken. Har turen att slippa provet i jägarexamen nästa vecka eftersom att jag från och med imorgon är ledig i två veckor. Måste dock åka till skolan på tisdag och skriva ett prov om allemansrätten för att komma ifatt lite extra i det. Jobbigt att byta linje efter två månader, rekomenderar inte det om jag ska vara helt ärlig. Även om man inte trivs på den linjen man går, så är det lika bra att vara kvar. det jobbigaste av allt är att komma ifatt i alla ämnen, fast jag har det så bra att det bara är karaktärsämnena som skiljer Turism och Hotel och restaurang åt.
Men det är ändå mycket som måste göras, och man känner att man egentligen inte har tid till det. Men det är bara att bita ihop. Men i alla fall, till er där ute som nu sitter och funderar ut vad ni ska gå när ni börjar gymnasiet, tänk länge och riktigt så att ni verlkligen är säkra. Ni kommer ångrar er många gånger och hitta andra utbildningar som intresserar er. Därför är det lika bra att se över sina möjligheter redan nu.
Jag började fundera över mitt gymnasieval redan i sexan. Då jag var ett riktigt fotbollsfreak, då hade jag planer på Idrott och bollinriktningen på furubäcksgymnasiet i växjö. Men sen skadade jag knät och mina fotbollsdrömmar var bara att glömma. Då bestämde jag mig för NV, för att få en bredare utbildning som inte skiljde sig så speciellt mycket ifrån de ämnena jag läste i grundskolan. Dock lät det som att det var alldeles för mycket plugg på den linjen så jag ångrade mig ännu en gång.
Jag tyckte att florist lät jätteroligt eftersom att det inte var alls likt det jag har gjort innan. Men att hanskas med blommor hela livet var egentligen ingenting som intresserade mig. Och jag tänkte över jobb som man kunde få om man hade den utbildningen, och det var i princip inga..
Det var då min kusin Alexandra tipsade mig om hotell och restaurang. Jag tyckte att det lät ganska roligt att stå och laga mat, lära sig saker som man kan ta med sig i framtiden när man bor ihop med någon och skaffar barn osv. det var alltså i slutet på åttan som jag bestämde mig för hotell och restaurang. I hela nian gick jag och tänkte på andra utbildningar, men ingenting lät så roligt som det. men när jag väl började, så var det ingenting som stämde överrens med det min kusin hade sagt (hon hade alltså bara sagt de positiva delarna av det hela) ämnena var skittråkiga och jag hängde inte med alls eftersom att om det är någonting som jag inte tycker är roligt, så stänger jag igen öronen och skiter fulständigt i vad som försigår runtomkring mig.
Jag lärde känna allt mer människor på skolan, och fick inblickar i vad dom gjorde på sin linje. Sen flyttade jag även ihop med Jessica, som går skog och hon fick det att låta skitroligt att gå det. Men det var ändå ingenting för mig, det kände jag direkt. Sen lärde jag känna Johanna som jag går i samma klass med nu. & det var hon som fick mig att byta till turism. Hon sa att det var skitroligt och det kände jag med att det var. Så nu går jag alltså turism och jag trivs jättebra! :) man kan alltså ångra sig fram och tillbaka, men i slutändan blir det jättebra ändå =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: